Follow us please..

Thursday, January 20, 2011

MAKANAN PELIK BERNAMA POI?


Pernahkah anda semua dengar tentang sejenis makanan bernama Poi? Pernah ke anda semua mencubanya? XO tidak pernah juga tapi XO dapat tahu dari seorang kawan yang  beritahu XO. XO cubalah cari di internet dan dapat tahu ia sejenis makanan. Makanan ini berasal daripada Hawaii yang dibuat dari sejenis akar pokok Taro. Jangan Tanya XO  apa itu Taro, XO tahu dia macam ubi di Malaysia.





Poi adalah sejenis makanan yang berkanji dan selalunya kalau orang lain makan kena tambah gula dan sedikit air. Cara buatnya sangat senang, akar Taro ini dilumatkan sampai menjadi Poi. Kalau di Hawaii, ia siap dibungkus dalam pek.  Kalau poi datang dalam bungkusan ada 3 langkah penyediaan :
  1. Tambah 8 ounces atau 1 cawan air dalam bungkusan
  2. Ramas-ramas poi dalam bungkusan
  3. Tuang kedalam mangkuk dan kacau sampai lembut


XO rasa nak cubalah makanan ini, ia menjaga keseimbangan diet pemakanan kita dan juga bagus untuk bayi atau sesiapa yang mempunyai alahan teruk terhadap makanan. Di Hawaii, poi diberi kepada bayi sebagai pengganti susu bagi bayi yang alah terhadap produk tenusu zaman moden.



Apa kata kita semua cuba makanan ini, barulah tahu sedap ke tidak. Tetapi biasanya benda yang elok selalu rasanya tidak berapa sedap, betul tak apa yang XO cakap? Apa-apapun belum cuba belum tahu. Sekian, salam XO.