Follow us please..

Tuesday, January 18, 2011

5 TRADISI KAHWIN PELIK

Kita selalu tengok tradisi perkahwinan di negara kita. Kali ini XO nak tunjuk pembaca semua antara tradisi perkahwinan luar negara yang pelik dan kelakar.

Penculikkan Pengantin Perempuan
Tradisi ini hanya dibuat di kampung-kampung kecil di Germany. Pengantin perempuan akan diculik oleh kawan-kawan pengantin. Pengantin lelaki kena mencari pasangannya. Bagi XO konsepnya sama macam permainan sembunyi kanak-kanak. Kita kena minta tolong dengan belanja kawan dan sebagainya.


 ‘Blacking’
Hehehe, yang ini XO suka. Tradisi ini hanya berlaku di Scottland. Pasangan pengantin akan dibaling dengan sampah atau benda-benda. Kalau di Malaysia, macam orang nak sambut hari jadi. Pasangan pengantin kena berjalan disepanjang jalan kejiranan. Ada juga yang baling pasangan pengantin dengan cecair melekit warna hitam yang dipanggil molasses kemudian ditabur dengan bulu-bulu. 



Memotong Kayu
Tradisi perkahwinan ini mungkin XO selalu juga dengar. Ia adalah tradisi orang-orang German dimana ia sebagai simbol untuk kebahagiaan perkahwinan mereka. Kayu diletakkan pada kekuda dan pasangan pengantin kena bekerjasama untuk potong kayu dengan gergaji. Kalau senang maksudnya mereka akan bahagia dan sehati sejiwa, kalau susah dan lambat mereka bakal berpecah atau tidak bahagia.



Dicium oleh tetamu majlis
Orang Sweden ada tradisi dimana pegantin lelaki akan dicium oleh tetamu perempuan bila pengantin perempuan ke tandas atau keluar dan juga sebaliknya bagi pengantin perempuan. Tetamu akan beratur panjang untuk cium samada si lelaki atau perempuan. Macam ini  XO rasa nak kahwin di Sweden, mesti seronok. Hehehe.

Ketuk periuk belanga
Kalau dalam tradisi melayu, malam pertama tidak boleh kacau pasangan pengantin. Tetapi bagi tradisi orang perancis, pada malam pertama keluarga mereka akan membuat bising dan mengetuk periuk belanga dan meniup horn dan sebagainya untuk mengacau dan mengejutkan pasangan pengantin. Pasangan akan keluar dan hidangkan mereka makanan dan air sampai mereka tertidur atau pergi.


 Sumber : blindloop

No comments: