Follow us please..

Wednesday, December 15, 2010

TIPS JAGA BUDAK

Dalam artikel kali ini XO ingin berkongsi bersama para pembaca semua tentang tips-tips bagaimana menjaga budak kecil. Menjaga budak kecil adalah satu tugas yang sangat memenatkan dan menggunakan banyak tenaga. Bayangkan XO terpaksa berkejar untuk menulis artikel ini sambil memerhati anak buah XO. Memang satu kerja yang memenatkan. Sebab itu mengapa XO ingin beri sedikit tips bagi mereka yang kena duduk rumah dan menjaga bayi atau budak kecil.

Pastikan mereka cukup makan
Pastikan mereka mendapat makan yang cukup dan zat-zat yang mencukupi. Masa ini adalah antara yang paling sukar dilakukan. kalau tidak nanti mereka akan banyak buat bising.

Pastikan mereka cukup senaman
XO akan pastikan budak-budak ini cukup 'senaman' dengan erti kata lain cukup berlari sana sini. Memang penat XO perlu kejar sana sini. Tapi, ini sangat penting supaya mereka dapat tidur dengan lena waktu petang. Hehehe..


Berkelakuan baik depan mereka
Kalau boleh janganlah mencarut atau buat benda tidak senonoh nanti jadi macam gambar bawah ini.

Tunjuk contoh yang baik
XO kalau pergi tandas pun kena jaga-jaga. Kalau ingin kencing jangan diri. Nanti takut mereka ikut dan jangan merokok depan mereka.


Minum guna tangan
Ni para pembaca semua faham kot. Minum guna tangan jangan guna kaki atau bahagian badan lain dan kalau boleh minum guna cawan depan mereka.

Kesimpulannya, siapa-siapa yang kena situasi macam XO dua tiga hari ini, ikutlah tips-tips yang XO bagi. Kompem senang. kalau tidak nanti jadi macam gambar budak-budak ini.  hehe.. Sekian dari XO dan selamat mencuba. 

No comments: