Follow us please..

Wednesday, December 22, 2010

TEMPAT PALING SERAM







The Catacombs Paris atau Catacombes de Paris adalah kubur bawah tanah yang terkenal di Paris, Perancis. Berada dekat dengan Stesen Denfert-Rochereau, Paris Metro. Dibuka dan di diubah suai sebagai terowongan bawah tanah di akhir abad 18. Ia menjadi daya tarikkan pelancong dari awal abad ke-19 dan telah terbuka secara rasmi pada 1867 . Nama rasmi untuk Catacombs adalah l'Ossuaire Municipal.

Sejarah catacombs bermula ketika akhir abad ke 17 dimana banyak warga paris meninggal karana penyakit yang disebabkan pembakaran tidak sempurna oleh pabrik-pabrik di perancis (ketika revolusi industri). Oleh kerana jumlah kubur yang tidak memadai, idea penggunaan tulang manusia yang telah mati pada terowong dicetuskan oleh Letnan Jenderal Polisi Alexandre Lenoir. Catacombs didirikan pada tahun 1786 dan kemudian diteruskan oleh M. Thiroux de Crosne, Charles Axel Guillaumot, Inspekter Jenderal Quarries, dan Louis-Etienne Héricart de Thury.

Hooooooo bagaimanalah tempat ini tidak berhantu. Kamu semua bayangkanlah dinding-dinding terowong ini dibina menggunakan tulang manusia yang telah mati. Kan tidak tenang roh manusia-manusia itu. XO belum tentu berani  untuk melintasi terowong ini. Pada XO alangkah baiknya terowong ini dirobohkan daripada membiarkan roh-roh manusia itu berkeliaran. 

Sumber : terselubung

1 comment:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

sepatutnya dari tanah ia dijadikan, kepada tanah juga ia di kembalikan.. syukur kita di lahirkan sbg seorang islam.. sekurang kurangnya mayat kita di semadikan dengan cara di hormati bkn di jadikan dinding terowong mcm tu

Datuk Seri Anwar Ibrahim DUA ALAM?