Follow us please..

Sunday, December 19, 2010

SINGA YANG JINAK

XO rasa ramai jugak yang sudah tahu kisah tentang seekor singa yang jinak bernama Christian. Berkali-kali XO melihat cerita itu di internet. Sangat terharu dengan sifat singa itu. Kepada sesiapa yang tidak tahu tentang kisah ini XO boleh ceritakan. 



Pada 1969 satu orang Australia muda, John Rendall dan kawannya Ace Bourke, membeli satu anak singa kecil dari Jabatan Haiwan Harrods. Kemudian singa yang bernama Christian itu telah disimpan di dalam tingkat bawah tanah sebuah kedai perabot pada Kings Road dalam Chelsea. Anak harimau yang penyayang ini makan dalam  sebuah restoran tempatan, bermain dalam satu perkuburan yang berdekatan, dan sedang berkembang dengan cepat. 

Bill Traves dan Virginia McKenna membawa satu kehidupan baru untuk Christian. Christian tinggal di satu pagar yang sangat besar dan tidur dalam satu gerabak di rumah mereka. Kemudian dalam 1971 dia telah diterbangkan ke Kenya dan mengembalikan kehidupan liar kepada Christian oleh George Adamson.


Sembilan bulan kemudian pada 1972, Johndan Ace datang ke Kenya untuk melawat Christian. Sebuah video klip  telah dirakam dan itu adalah pertemuan semula mereka setelah sembilan bulan berpisah. Ia adalah satu pertemuan semula yang sangat mengharukan. Kamu semua boleh melihat video klip ini di iluvislam . 

XO sangat terharu dengan melihat video klip ini. Walaupun singa yang kita semua tahu adalah seekor pemangsa yang sangat ganas, tetapi masih ada sifat rindu kepada tuanya dan sifat sayang kepada tuannya.Tetapi XO hendak menasihatkan sejinak-jinak singa masih ada lagi naluri membunuh.

1 comment:

yahaya said...

binatang boleh kenal tuan dan ingat yg bela.tapi ada manusia x ingat siapa yang bela dia..